#12 Sociala marionetters konflikträdsla

Du känner säkert någon sådan eller har känt. Den där helylle killen/tjejen. Deras kontaktnät är gigantiskt och ger alltid ett intryck av att ha koll, kontroll och ett leende är fastnitat i deras ansikten. Alltid. Deras helger är överbokade och dem har tusen projekt på gång samtidigt. Dem är aldrig ensamma, knappt när dem är sjuka. Deras kompiskrets består utav en liten grupp som dem oftast umgås med samtidigt. Ungefär såhär brukar det se ut. Det är svårt att inte tycka om den goa och glada människan. Oklanderlig, ungefär. Allas kompis.

Men. Sedan när det dyker upp en konflikt, märker du en sida som du inte tycker om.

Ett scenario är att den gör något eller säger något du inte tycker om. Du ifrågasätter det. Den tar dig inte på allvar först, innan den inser att det inte kan skrattas bort. Den ber om ursäkt i bästa fall och vänder halva ryggen till därefter. Ingenting blir egentligen utrett. Den kan tycka att din reaktion var oberättigad, att du är dum i huvudet, att du var den som hade fel. Men den säger ingenting, indikerar smått i bästa fall på vad den tycker.

Det annat scenario är att du gör någonting som den inte tycker om. Fast den säger ingenting till dig, utan låter det ligga kvar.

Sedan dröjer det inte länge innan personen ifråga håller sig på avstånd från dig. Skapar en barriär så stark att du nästan kan röra vid den, men säger inte någonting. Du vill veta vad den tänker och känner, men antingen vägrar den säga något eller så har den skapat ett så stort avstånd att det aldrig finns tillfälle eller rum att fråga. Till slut bryts kontakten totalt, förrutom en hälsning eller nickning vid sociala tillfällen för syns skull. Ibland kan även kallpratet komma in för att på något sätt visa att allting är lugnt..fastän det inte är det alls. För allas trevnad; konflikter är ju otrevliga ting.

Den här typen av sociala marionetter har jag träffat på många gånger i mitt liv och jag mår lika illa av sådan människor varje gång. För jag vill bli en bättre människa och anser att konflikter hjälper en att utvecklas. En utveckling som förhindras av sådana människor som inte kan öppna sin mun och säga vad det är som är fel. Jag vill förstå hur andra människor tänker och tycker. Jag vill inte göra människor ledsna, irriterade eller arga. Det är ett faktum att det är oundvikligt att inte trampa någon på tårna någon gång, men då vill jag i alla fall få veta om det. Det är även ett faktum att det inte går att vara vän med alla, men för det behöver man inte låta det vara oklart varför.

Jag önskar att alla kunde öppna sin mun när något är fel. Det tycker jag är respektfullt och kärleksfullt. Så skulle jag slippa ha all ovisshet gällande relationer gnagandes i mig. Jag önskar att jag kunde vara likgiltig, kall och bara strunta i sådana människor, men jag kan inte sluta bry mig. Jag vill inte sluta bry mig. Så jag hoppas att människor kan ta sig i kragen och säga som det är, det skulle göra  saker och ting så mycket enklare..

RSS 2.0